احتمالا براتون پیش اومده که هنگام خرید لوازم الکترونیکی، در قسمت ویژگی‌های محصول، چشمتون به گواهی IP یا گواهی ضد آب بودن محصول بخورد. و براتون سئوال پیش اومده، که گواهی IP چیست؟ و چگونه به یک محصول الکترونیکی گواهی IP  میدهند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا جواب تمامی سئوالاتون رو بگیرید.

گواهی IP و یا گواهی گوشی ضد آب چیست؟

گواهی IP  گوشی یا درجه حفاظت گوشی، یک استاندارد جهانی می‌باشد. که مخفف عبارت INGRESS PROTECTION  هست و این گواهی توسط کمیسیون بین المللی الکترونیک یا (INTERNATIINAL ELECTROTECHNICAL COMMISSION) به گوشی تولید‌شده داده‌می‌شود. گواهی IP مشخص می‌کند، که گوشی تا چه اندازه ایی در برابر آب و گرد و غبار مقاوم می‌باشد. گواهی IP دارای سطح‌های مختلفی می‌باشد که این سطوح مختلف، نشان دهنده میزان مقاومت وسیله در برابر ورود آب و گرد و غبار می‌باشد. عدد سطح گواهی IP در کنار حرف IP  به شکل زیر می‌آید.

به عنوان مثال : IP 68

گوشی ضد آب چیست

نکته ایی که وجود دارد، این است که این اعداد در چه بازه ایی می‌باشند و هر کدام از اعداد نشان دهنده‌ی چه چیزی است. اگر گواهی ضد آب بودن گوشی رو به صورت IP xy نمایش بدهیم، X  نشان دهنده میزان مقاومت گوشی، در برابر ورود و یا فشار گرد و غبار و اجسام خارجی می‌باشد و Y نشان دهنده میزان مقاومت، در برابر ورود آب و یا فشار آن می‌باشد. حال باید بدانیم که X و یا Y در چه بازه عددی می‌باشند و هر کدام به چه معنی می‌باشد.

مقاومت در برابر وجود گرد و غبار و اجسام خارجی:

رقم دوم ip
IP0Y عدم محافظت در برابر گرد و غبار
IP1Y مقاوت در برابر اجسام خارج، قطر بیشتراز 50 میلی‌متر و تا فشار 50 نیوتون
IP2Y مقاومت در برابر اجسام جامد تا 12 میلی‌متر به بالا
IP3Y مقاومت در برابر اجسام جامد تا 2.5 میلی‌متر به بالا
IP4Y مقاومت در برابر اجسام جامد تا 1 میلی‌متر به بالا
IP5Y گوشی موبایل تقریبا نفوذناپذیر است
IP6Y کاملا نفوذناپذیر است

بازه عددی برای این نوع مقاومت بین 0 تا 6 می‌باشد که هر کدام یک ویژگی و قابلیت برای وسیله دارند.

0: هیچ قسمت گوشی محافظت نشده و در برابر ورود اجسام خارجی به داخل دستگاه مانند گرد و غبار، هیچگونه حفاظتی وجود‌ ندارد.

1: عدد 1 نشان‌ دهنده‌ی مقاومت وسیله در برابر اجسام خارجی با قطر 50 میلی‌متر یا بیشتر، تا فشار 50 نیوتون است.

2: این عدد نشان‌می‌دهد که گوشی و یا وسیله الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده، که نفوذ جامدات با حجم 12 میلی‌متر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکان‌پذیر نخواهد‌ بود.

3: عدد 3 نشان می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده، که نفوذ جامدات با حجم 2.5 میلی‌متر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکان‌پذیر نخواهد‌ بود.

4: این عدد نشان می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی  به گونه‌ای طراحی شده، که نفوذ جامدات با حجم 1 میلی‌متر مکعب و بزرگ‌تر به داخل آن امکان‌پذیر نخواهد‌بود.

5: عدد 5 نشان می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی به گونه‌ای طراحی‌شده، که تقریبا نفوذ گرد و غبار به داخل آن امکان‌پذیر نیست.

6: این عدد نشان‌می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی به گونه‌ای طراحی‌شده، که گجت مورد نظر کاملا در برابر نفوذ گرد و غبار با داخل آن عایق بوده و به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌ است.

مقاومت در برابر وجود آب و فشار آب:

گوشی ضد آب، گواهی ip چیست؟

رقم دوم ip
ipx0 بدون مقاومت
ipx1 مقاومت در برابر پاشش آب
ipx2 مقاومت در برابر اسپری شدن آب 0 تا 15 درجه
ipx3 مقاومت در برابر پاشش آب با زاویه 0 تا 60 درجه
ipx4 مقاومت در برابر پاشیدن کم آب
ipx5 مقاومت در برابر پاشیدن آب با فشا بالا
ipx6 مانند قبلی است ولی تا حدودی بیشتر است
ipx6k مانند مورد 6 می‌باشد و فقط با حجم آب کمتری (75 لیتر در دقیقه) تحمل دارد
ipx7 برای دستگاه تا عمق 15 تا 100 سانتی‌متر مشکلی پیش نمی‌آید
ip8 برای دستگاه به مدت نیم ساعت در عمق 1.5 متری مشکلی پیش نمی‌آید

 

بازه عددی برای این نوع مقاومت بین صفر تا هشت می‌باشد که هر کدام یک ویژگی و قابلیت برای وسیله دارند.

0: عدد صفر نشان‌دهنده این موضوع می‌باشد، که گوشی و یا لوازم الکترونیکی هیچ مقاومتی در برابر نفوذ آب و مایعات ندارد.

1: عدد یک نشان‌ می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی مورد نظر فقط در برابر پاشش قطرات آب به صورت عمودی می‌تواند مقاومت داشته‌ باشد.

2: این عدد نشان‌ می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی مورد نظر، برابر اسپری شدن آب با زاویه 0 الی 15 درجه عایق‌‍ می‌باشد و مقاومت لازم را دارد.

3: عدد 3 نشان‌ دهنده این است که گوشی و یا لوازم الکترونیکی مورد نظر برابر پاشش آب با زاویه 0 الی 60 درجه عایق‌ می‌باشد و مقاومت لازم را دارد.

4: عدد 4 نشان می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی مورد نظر برابر پاشش معمولی آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق می‌باشد و مقاومت دارد.

مشخصات گوشی ضد آب:

5: این عدد نشان می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی مورد نظر برابر پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق می‌باشد و مقاومت دارد.

6: عدد 6 نشان‌ می‌دهد که گوشی و یا لوازم الکترونیکی مورد نظر در برابر پاشش معمولی آب و همچنین پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه‌ای، نسبتا عایق می‌باشد و مقاومت دارد.

7: این عدد نشان‌ می‌دهد که گوشی مورد نظر می‌تواند، تا عمق 15 الی 100 سانتیمتری آب کاملا غوطه‌ور شود و مشکلی برای دستگاه پیش نیاید.

8: عدد 8 در حال حاضر بالاترین سطح از مقاومت گوشی‌ها و لوازم‌های الکترونیکی در برابر نفوذ آب را در بر می‌گیرد. عدد 8 نشان می‌دهد که گجت مورد نظر می‌تواند، بدون هیچ مشکلی به مدت نیم ساعت تا عمق یک و نیم متری در آب کاملا غوطه‌ور شده و حتی تحت فشار قرار‌گیرد.

در جمع بندی آخر:

در حال حاضر اکثر گوشی های پرچم دار موجود در بازار گواهی IP را دارند. ولی داشتن این گواهی دلیلی بر این نیست که مدت طولانی بتوانید گوشی خود را در آب نگه داشته. حتی شرایط آبی متفاوت می‌باشد مانند فشار آب و یا شوری آب، پس باید به تمامی نکات توجه کرد. به طور قطع دیگر می‌دانید که گواهی ip چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *